Insan
varlıq aləminin ən üstün və sirli mövcududur.insan bədən və ruh adlanan iki həqiqətdən
təşəkkül tapmışdır.Onun vucudunda bədənin yəni maddənin xüsusiyyətlərindən
qeyri keyfiyyətlər də görünməkdədir ki, bu insanın ruhu və nəfsi ilə baglıdır.yəni
insanda nefsi meyillər və istəklər deyilən şeylər vardır ki,həmin istək və
meyillər baş qaldırdıqda bədəni də özünün əmr etdiyi işləri görməyə təşviq
edir.Bunlara nəfsani istəklər və ya həvayi nəfs deyilir.Bu, insan vucudunda
olan bir mərkəziyyətdir.Əyər bu nəfsani istəklər müəyyən bir hədd çərçivəsində
konturol edilməzsə,sonunda bir çox fəsadların törənməsinə və insanın fasiqləşməsinə
gətirib çıxarar.Lakin insan vucudunda nəfsani istəkləri kontrollaşdırib bir
nizama salan başqa bir mərkəziyyət də
var ki,ona əql qüvvəsi deyilir.Çünki bu qüvvənin fəaliyyəti yaxşını pisdən
ayırmaq,gözəllikləri çirkinlikdən seçib ,insanı pis və çirkin işlərdən çəkindirib,yaxşı
və gözəl işlərin ardınca getməyə sövq edir.Lakin insan bu iki mərkəziyyətin əmrlərini
qəbul etməkdə azaddır.Yəni ƏYƏR NƏFSİN İSTƏKLƏRİNİN ƏMRİNƏ TABE OLSA , fasid
,yox əyər aglın dəvət etdiyi yollarla gedərsə saleh bir insan olar. Qurani kərimdə
və əhli-beyt məktəbinin bəyanatlarında aglın müxtəlif keyfiyyətləri izah
olunmuş, aqil insanların üstün məziyyətləri bəyənilmişdir.
Əhli-beyt
imamlarının deyerli kəlamlarında aglın nə olması ,agıllı insanın hansı üstün
keyfiyyətlərə sahib olması haqda çox dəqiq və düzgün izahatlar verilmişdir. Məsələn
“Usuli-kafi” kitabının “əql və cəhl”bölməsində imam Musa ibni Cəfər (Ə)in Hişam ibni Həkəm adlı səhabəsinə etdiyi nəsihətlərdə
aqil insanin sifət və xususiyyətləri bəyan olmuşdur. O, bu nəsihətlərinin
birində buyurur:”ey Hişam! Kim özündə üç şeyi üç şeyə hakim etsə ,elə bil özü,
öz aglını puç etmişdir; onlardan birincisi uzun-uzadı arzularla öz təfəkkürünün
nurunu söndürmək,ikincisi hikmət və bəlagət çeşməsini artıq və mənasız
danışıqlarla korlamaq,üçüncüsü isə şəhvani hisslərlə ibrət nurunu aradan
aparmaqdır.Kim belə edərsə , sanki özü öz aglını zay edir.Aglı olmayan insanın
da dini və dünyası fəsada ugrayar.”Bu hədisi şərifdə agıl qüvvəsinin üç böyük məziyyətinə
işarə olunmuş və onların hansı amillərlə aradan getməsi bəyan
olunmuşdur.Birincisi agıllı adamın güclü bir təfəkkürə sahib olmasıdır.Dərin təfəkkür
onun aglının bir bəhrəsidir ki ,onun vasitəsi ilə həqiqətlər barəsində fikirləşər
və öz yolunu düzgün dəyərləndirib seçər.Çünki insan daim agıl qüvvəsinin itaətində
olarsa ,puç və əfsanə şeylərin haqqında deyil , sabit və daimi qalacaq şeylər
barəsində düşünər.Nəticədə insan niyə həyata gəldiyini,öldükdən sonra hara gedəcəyini
anlayıb tapar.Yox, əyər insan aglının bu böyük nemətini puç və uzun –uzadı
arzularla korlayarsa , həyatdan heç bir şey anlamadan gedər.çünki uzun arzular
və boş xəyallar insanın təfəkkürünü kor edib onun həqiqi şeylər barədə düşünməsinin
qarşısını alar.İnsan bütün ömrü boyu ələ gətirilməsi mümkün olmayan boş və əfsanə
xəyalların əsirinə çevrilərək, yaradılışın əsl məqsədini unudar.O Bu xəyallar
içərisində əbədi qalacaginı zənn edərək aldanar.Belə insanlar həyatın müvəqqəti
oldugunu və ölümün də mütləq bir gün onların qapısını döyəcəyini bildikləri
halda belə,sonu olmayan arzulara qapılıb ölümü və ölümdən sonrakı həyatı
unudarlar.Aglin hədisdə bəyan olunan ikinci məziyyəti isə insanın dərin hikmət
və gözəl bəlagətə sahib olmasıdir.Bu da aglın insana bəxş etdiyi ikinci böyük hədiyyəsidir.Agıllı
insanlar varlıgın mahiyyəti barəsində səhih bir təfəkkürə malik olduqlarına görə
qəlbləri hikmət xəzinəsinə çevrilir.çunki agıldan qaynaqlanan düşüncə insanlara
reallıqların mahiyyətini,yaradılış aləminin əsl
qayə və məqsədini öyrədir.Ona görə də öyrəndikləri hamısı elm və hikmətedən
ibarət olur.Danışdıqları zaman isə öz hikmətli
və bəlagətli sözləri ilə insanları faydalandırırlar.Dil qəlbdə yatan
hikmətin aynasına çevrilir.Əyər insan əsasında elm və fəzilət durmayan bihudə
sözlərə aludə olsa,dilindəki hikmət aradan gedər.Dilinin bəlagətini vəfəsahətini
bihudə və mənasız sölər,hiktməli qəlbini isə cəhalət zülməti bürüyər.Çünki çox
uzun-uzadı mənasız danışıqlar agıl ilə hikmətdən deyil ,yersiz adət və çirkin
bir mühitə aludə olub itaət etməkdən qaynaqlanır.Aglın hedisde beyan olunan
üçüncü gözəl xüsusiyyəti insanın hər şeydən ibrət almasıdır.Yəni agıllı adam hər
hansı bir şeyə nəzər saldıqda ondan ibrət götürər.İbrət götürməyin mənası budur
ki,insanın nəzər etdiyi şeylər onun kamilləşməsi və müdrikləşməsi üçün bir vasitə olar.Lakin insan əşyalara nəfsani
istəklər və şəhvanı nəzərlərlə baxsa,onda əşyalar ,onun üçün ibrət almaq mahiyyətini
itirib. Başqa hisslər oyadar.insan nəfsinə xoş gələn hər bir işi görməyə həvəslənər,hər
şeylə üzləşdikdə tez onu ələ keçirməyə çalışar.bu da nəticədə insanda acgözlük
kimi vıhşi bir duygunun yaranmasına getirib çıxarar.bütün bu deyilənlər insan
aglının suqut edib korlanmasına və dünya və axirət həyatının məhv olmasına səbəb
olar. İnsanlar aglın bu
özelliklərinə riayət etmədikdə çox böyük bəla və müsibətlərlə üzləşirlər,lakin
eyni zamanda düşünmədən özlərini həyatın ən xoşbəxt və səadətli insanı hesab
edirlər.
Başqa
bir hədisində imam buyurur;”ey Hişam!həqiqətən agıllı oadamdır ki,halal nemətlər
onu Allaha şükr etməkdən uzaqlaşdırmayıb ,harab olan şeylər də onun səbrini
qırıb ,ona qalib gəlməsin.”Allahın insanlar üçün yaratdıgı nemətlər o qədər çoxdur ki,bütün dünyanın insanları birləşib
onu saymaq istəsələr ömürləri buna çatmaz.Lkin insanlar bu nemətlərdən istifadə
edərkən onun ALLAH terefinden verildiyini düşünmeli və onun şükrünü əda etməyə
səy etməlidirlər.Bəzən nemətlərin şirinliyi və insanın içində yaratdıgı sevinç
duygusu şükür hissini ona unutduraraq özünə məşgul edir.Bəzən də haram
buyurulmuş şeylər,insan içində onlaraböyük əlaqə oldugu üçün insanın səbr əzmini
qıraraq Allaha üsyan etməklə nətiçələnir.Amma aqil insan bu işlərin nəticəsində
olan fəsadı agahlıqla başa düşüb ,haram
olan şeylərə münasibətdə,nəfsinin ona qalib gəlməsinin qarşısını alaraq ,çətiliklərə
sinə gərib səbr edər.
Sonra
imam başqa bir nəsihətində aglın güc və qüvvəsinə işarə edərək buyurur;”ey
Hişam!insanın tənhalıga dözüb səbr etməsi onun aglının qüvvətli olmasının əlamətlərindəndir.Kim
Allah barəsində düşünsə,dünya əhlindən və dünyayə aludə olan insanlardan uzaq
olub,allahın yanında olan şeylərə meyl edər.Allah da qorxu və vəhşət anında ona
üns vəsiləsi , təklikdə bir yoldaş, yoxsulluqda bir varlıq,qohum və nəsəbi
olmadıqda bir izzət mənbəyi olar.” Bu hədisi-şərifdə aqil insanın elə əlçatmaz əxlaqı
keyfiyyətlərinə işarə olunur ki ,qeyri-aqil davranan və sarsaq olan insanlarda
heç vazxt bu gözel sifetler yarana bilməz.Birncisi tənhalıq və təklikdir ki bəzən
insana üz verir.Belə olduqda insan əhatəsində oldugu cəmiyyətdən təcrid olma və
hamı tərəfində özünə qarşı bir laqeyidliklə qarşılaşır.Bu da insanın ruhuna təsir
qoyaraq böyük sıxıntıların meydana gelmesinə səbəb olur.Bu hallar baş verdikdə
aqillər qüc və qüvvətin yalnız ALLAHDA oldugunu dərk edib üns qurulacaq
varlıgın da fəqət o, oldugunu anlayırlar.Buna görə də dünyayə qul olanlardan əl
götürüb Allaha sıgınırlar.Beləliklə ALLAHI hər an özünə nazir bilənlərə vəhdət,
vəhşət və fəqirlik anlarında yeganə təsəlli mənbəyi Allahdır.İnsan hər an
Allahla oldugunu düşünərək, qəlbində böyük bir aramlıgın yrandıgını hiss
edir.Dünyəvi insanlara hüzn və sıxıntı gətirən şeylər onun ruhuna əsla təsir
etməyib öz məqsədindən döndərə bilmir.Fəqət dünyəvi ruhiyyə və düşüncəyə sahib
olan şəxslər dünyanın gətirəcəyi qəm və tənhalıga təsirlənib özünü üzüntüyə
atar.çünki onların məqsədi dünyada olanlara yetişmək və onlarla öz arzuları
yaşayıb şəhvani ləzzətlərdən kam
almaqdır.ŞÜBHƏSİZ Kİ BU İSTƏKLƏRİNƏ ÇATMADIQDA həddən artıq qəmlənib ruhi
sarsıntı keçirirlər.LAKİN agılı özünə hakim etmiş insan bu ruhi sarsıntı və
hüzünlərin onun həyatında heç bir dəyişiklik etməyəcəyini bilib nəfsini Allahın
yadı və zikri ilə məşgul edər.Nəfsini Allaha bu cür söv etdirmə onu çoxlu dünyəvi
sıxıntılar ilə üzləşdirsə də sonunda böyük bir səadətə çatacagını düşünərək səbr
edər.
Agılın
insana verdiyi faydalardan ən əsası isə onun daima öz əməllərinə diqqətli
olmasıdır.İmam buna işarə olaraq başqa bir nəsihətində belə buyurur;”ey Hişam!qəlbin
Allahın əmr etdiyi şeylərdən digərləri ilə məşgul olub ,nəfsini aglına hakim
edib onaitaət etdiyin zaman,sənin əməlinin Allah dərgahında nə dəyər və qiyməti
ola bilər?”Nə qədər də düzgün və gözəl bəyan edilib.Həqiqətən də insan qəlbini
Allahın yasaq etdiyi şeylərlə məşgul edib,nəfsini öz aglına hakim edərsə,heç
vaxt öz əməlinə diqqətli ola bilməz.çünki nəfs agıla hakim olduqda agıl öz fəaliyyətini
dayandırar və insan heç vaxt əməllərin
yaxşı və pisliyinə nəzər yetirməz. Bütün əməllər yalnız nəfsin istəyi əsasında
görülər və aglın süzgəcindən keçırilməz.insan bu zaman öz əməlləri qarşısında məsuliyyət
hissini itirər.Nəfs öz hakimiyyətini agıla təhvil verməyincə,insan saleh əməl
sahibi ola bilməz.Əməllərin məsləhətli və faydalı oldugunu yalnız agıl müəyyənləşdirib
hök edir.Nəfsə qul olan adam da bu özəlliyi
özündə tapmadıgı üçünözünün gözəl əməl sahibi oldugunu fərz edər və bununla
öyünər.Ona görə də aglini nəfsinə qul etmiş insan bəzən yaxşı əməl etdikdə də
bunun ona faydası olmur.çunki nadan adamın əməlləri agahlıq və elm üzündən
olmadıgı üçün heç bir dəyərə sahib deyil.
Buna
görə digər nəsihətində imam buyurur;”ey hişam elm və agahlıq əhlindən baş verən
az bir əməl qəbul,cahil və nəfsə itaət edən əhldən baş verən çox əməl isə qəbul
deyildir.”
Deməli
əməllərin qəbulu onun düşünülmüş şəkildə kimin üçün edildiyinə baglıdır.Belə
olduqda o kimin qarşısında durub və nə işlə məşgul olduguna agahlıqla diqqət edər.
Agılın
göstərdiyi yolla gedib ,hidayətə tabe olanlara salam olsun!