Hər
şeydən öncə bilməyimiz lazıdır ki , məhdəviyyət əqidəsi islamda, imamət əqidəsinin
bir hissəsini təşkil edir.Ona görə də mehdiçilik inancını düzgün və kamil bir şəkildə başa
düşmək üçün , imamət əqidəsini tamm və dolgun şəkildə öyrənməyimiz lazımdır.İslam
etiqadında imamətin yerini və keyfiyyətini dərk etmədən, mehdi əqidəsini də kamil bir şəkildə
ələ gətirməyimiz mümkün olmayacaq.Çünki məhdəviyyət inancı islam əqidə usulunun
müstəqil bir qanadı olmayıb,imamət əqidəsinin bir budagı halındadır və
bilavasitə onun tamamlanması üçün , var olması zəruri olan bir məsələdir.İndi
isə bilməyimiz lazımdır ki, niyə biz mehdiçilik əqidəsinə yiyələnməliyik və bu
inanca sahib olmasaq hansı naqislik bizim etiqadımıza yol tapa bilər? Kainatın
xaliqi olan Allah-təala insanlıq üçün din olaraq islamı seçmiş və bütün göndərilmiş
peygəmbərlər də bu dinin dəyərlərinin bəşəriyyətə hakim olması üçün ardıcıl olaraq göndərilmişlər.Deməli din
ilahi səfirlərin bəşəriyyətin həyatını ədalətli bir nizama salmaq üçün gətirdikləri
qanunlar toplusudur.Din adalanan bu dəyərlər toplusunun bəşəriyyəti hidayət etmə
baxımından müxtəlif cəhətləri vardır.Dinin bir silsilə dəyərləri vardır ki, bəşəriyyətin
saglam inanc, əqidə və düşüncəsinin
formalaşmasına xidmət edir.Bunun içərisinə , bəşərin yaradıcıya olan
düzgün etiqadı, yaradıcı ilə insanlıq arasında rabitə yaradan ilahi səfirlərə və
kitablara olan dolgun əqidəsi ,axirət dünyası və digər zəruri məsələlərə aid olan
inancı daxil olur.Dinin digər dəyərlər
sistemi də vardır ki, bura insanın rəbbi
qarşısında olan vəzifələri və huquqlarının bəyanı daxil olur.Bu qanunlar və
huquqlar onun rəbbi qarşısında necə bir qul olmasını , hansı əxlaqi fəzilətlərə
sahib olub ,hansı nəfsani rəzalətlərdən özünü paklamasını ona bəyan edir.
Dinin bəşəriyyət üçün gətirdiyi çox önəmli
digər bir özəlliyi də vardır ki,bu, onun dünya həyatının nizamının necə
qurulması ilə əlaqəli olan yönüdür.Təbiidir ki, insan bu dünya həyatında
yaşadıgı üçün, fərdi və ictimai həyatını kontrol edən bir nizama tabe olması
lazımdır.Bu insanların toplum olaraq bir-birinə qarşı olan huquq və vəzifələrini
anlaması,dünyəvi münasibətlərində ədalət
və inasfın qoruması və buna riayət etməsi
baxımından zəriridir.Ona görə də din, bəşəriyyət üçün seçilmiş ali bir dəyərlər sistemi gətirdiyinə görə toplumun bu cəhətdən
ehtiyacını mükəmməl olaraq qarşılama gücünə malikdır.İnsanın bu dünya həyatına əbəs
yerə gəlməsinin düşünülməsi ,agılın hökmü ilə qeyri-mümkün olduguna görə,insanı
yaradanın onu müəyyən bir məqsəd üçün
yaratdıgı danılmazdır. Buna görə də ,onun insana yaradılış qayəsi və məqsədini
anlatması , yaradılış hikmətinin gərəkdirdiyi bir şeydir.Ümumi olaraq insanın həyatı
, dünya və axirət mənzillərindən ibarət oldugu , bu iki həyatın da bir-biri ilə
qırılmaz bir rabitəsinin oldugu üçün , mütləq ona bu dünyadakı həyatını necə
qurmasını və hansı nizama tabe olmasını bəyan etməlidir.Elə ilahi səfirlərin
göndərilməsinin hikmətlərindən biri də, bəşərə dünyada hansı qanunlar və dəyərlər
sisteminə tabe olaraq yaşamasını onlara təlim etməkdir. Buna görə də belə əhəmiyyətli
məslədə dinin laqeyid qalıb insan üçün heç nizam təqdim etməməsi düşünülən bir şey deyildir. Çünki bu
insanlıgın gələcəyi və aqibəti baxımından çox önəmlidir.Bəşəriyyətin peygəmbərlərin
gətirdikləri dəyərlər sisteminə tabeçiliyi onun həyatının müxtəlif cəhətlərini əhatə
edir.Toplumlar yer üzündə insanın yaradılmasından bu günə qədər,göndərilən bir
peygəmbərsiz və yaxud sabit bir şəriətsiz olmadıgı üçün, əsrlər və minilliklər
boyu , bu ilahi dəyərlər müəyyən dərcədə yaşanmış və bü gün də
yaşanmaqdadır.Ona görə də, bu cəhətdən, ilahi məqsədin qismən də olsa , həyata
keçdiyini qəbul etmək olar.Çünki, hər peygəmbər dönəmində onun gətirdiyi
qanunlara tabe olan insanlar olmuş və hər şəriətin də, öz zamanında qanunlarına
tabe olaraq həyatlarını davam etdirən
toplumlar var olmuşdur.
Lakin, bəşəriyyət üçün ilahi dərgahdan
müəyyən edilmiş həyat nizamı və əxlaqi dəyərlər sistemi tam kamil bir şəkildə hələ də tətbiq edilə
bilməmişdir.Deməli, insanlıq üçün ilahi qərəz və məqsəd hələ də həyata keçmiş
deyildir.Buna baxmayaraq , peygəmbərlərin gətirdikləri şəriətlərdə, bunun həyata
keçəcəyi bildirilmiş və həmişə ideya olaraq onların missiyasında mövcud
olmuşdur.Əslində peygəmbərlərin silsiləvi olaraq göndərilməsinin də hikməti
bundan ibarətdir.Peygəmbərlik tarixini izləsək , bir peygəmbərin dönəmi sona
çatdıgında onu digərinin dönəminin izlədiyini görərik.Bəzən də bir neçə peygəmbər
bir şəriət dövrünü tamamlamaq üçün ardıcıl göndərilirlər.Məsələn;Həzrət Musa (ə
s) dan sonra gələn bəni-israil peygəmbərləri Onun şəriət dönəmini tamamlamaq
üçün göndərilən elçilərdir və ayrıca bir şəriət də gətirməmişlər.Onları həqiqətdə
HZ Musanın şərətini diriltmək və tətbiq
etmək üçün göndərilən səfirlər adlandırmaq olar.Deməli, Allahın din olaraq
seçib bəyəndiyi qanunlar və dəyərlər toplusu əvvəlcədən kamil olaraq qəaralaşdırılmışdır.Lkin
cəmiyyətə tətbiq edilməsi baxımından silsiləvari olaraq şəriətlər dönəmi şəklində
göndərilmişdir ki, zaman-zaman bəşərin şüuruna və həyatına hakim olsun.Belə
olmasaydı bir peygəmbərin sabit şəriətlə gəlməsi kifayət edər , silsiləvari şəriət
dəyişikliklərinə də ehtiyac duyulmazdı.Beləliklə, bəzən bir peygəmbərin şəriət dönəmi uzun müddət hakim olur, ondan
sonra da çoxlu peygəmbərlərin gəlməsinə baxmayaraq , o şəriət dəyişilməz
olaraq qalır.Bunun hansı səbəblərdən dogmasını
, hikmətinin nədən ibarət olmagını bilməyimiz lazımdır.Əslində bu məsələ saglam
bir əqli muhakimə ilə yanaşsaq , bir peygəmbərin gətirdiyi şəriət uzun bir zaman üçün sabit qalacaqsa , ondan
sonra peygəmbərlərin göndərilməsinin zahirən bir mənası
qalmır.Çünki onlar da eyni şəriətə dogru dəvət edirlər.Deməli, burada
başqa səbəblər və hikmətlər də mövcuddur ki, onların zəruriliyi sonrakı
peygəmbərlərin gəlişini vacib edir.Bu , ilahi qanunları ehtiva edən şəriətlərin
sahibi olan peygəmbərlərin məqam və
keyfiyyətləri ilə baglı olan bir məsələdir.Şəriəti gətirən və onu cəmiyyətə tətbiq
etməyə çalışan peygəmbər Allahın elçisi olmaqla yanaşı,bir sıra üstünlük və fəzilətlərə
də yiyələnmiş olmalıdırlar.Bu fəzilətlərdən ən önəmlisi və vacib olanı onların
ismət məqamına sahib olmalarının zəruri olmasıdır.İsmət məqamı peygəmbərlərə
Allahın lütfü olaraq verilmiş ən böyük fəzilətdir ki, onunla günahdan , xətadan,
səhvdən və şəriəti tətbiq etməkdə hər hansı bir yanlışlıqdan tamamilə uzaq
olurlar.Çünki, şəriətin içinə aldıgı ilahi qanunlar toplusu , Allah tərəfindən
insanlara nəql olunmaqda, xətaya ugramaqdan
qorunmasından daha çox , onların toplum içərisində səhvə yol verilmədən
düzgün tətbiq edilməsinə ehtiyac vardır.Ona görə də qanunların kimin əlində və kontrolunda olması
, onların saglam və dəyişilməz qalması üçün çox önəmlidir.Bu səbədən
dolayı ilahi öhdəlikləri boyunlarına götürmüş şəxslər,Allah tərəfindən bu ismət
məqamına seçilmiş olurlar.Belə olmasa idi şəriət sahibləri kiçik bir sapmanın nəticəsində
, xətaya yol verər , şəriətin dəyişikliyə ugramasına və yaxud yanlış tətbiqinə
səbəb olardı.Bunu anladıqdan sonra , sabit bir şəriətin uzun zaman üçün tətbiq edilməsinə görə ardıcıl olaraq
peygəmbərlərin göndərilməsinin hikməti bizə aydınlaşmış olur. Şəriətlərin
tarixi keçmişinə nəzər yetirdikdə görürük ki,son olaraq peygəmbərlərin göndərilməsi,
rəhmət peygəmbəri həzrəti Muhəmmədlə sona çatır və nübüvvətə xitam
verilir.Sonuncu peygəmbərin dönəmi
bitdikdən sonra , nəbilik missiyası sona çatır və son dəyişməz bir şəriət,
islam şəriəti və onun qanunlar toplusu bəşəriyyət üçün ölçü olaraq qərarlaşdırılır.
Bu dönəmin dəyişməz olacagı və qiyamətə qədər sabit qalıb, ümumbəşəri bir
missiya olacagı hardan anlaşılmalıdır.?Hər şeydən əvvəl bu şəriətin dəyərləini daşıyan
kitabın necə bir kitab olmasını bilməyimiz lazımdır.Sonuncu şəriəti
təmsil edən ilahi kitab, özündən əvvəlki kitablardan fərqli olaraq,risalətin artıq
kitab halında dəyişməz qalacagını bildirən müqəddəs bir mənbədir.
Bu müqəddəs mənbə , heç vaxt dəyişilməyəcəyini bəyan etmiş, qiyamətə qədər də hökümlərinin
yeganə qurtuluş mənbəyi olacagını bildirmişdir.Deməli , peygəmbərlik dönəminə
xitam verilmişdir və Allahın qanunları bundan sonra yalnız bu kitaba əsaslanaraq tətbiq edilməlidir.Artıq bəşəriyyətin dünya və axzirət səadətini təmin
edə biləcək , bütün həqiqətlər
bu kitabda bəyan edilmişdir, yeni
kitaba və qanunlara ehtiyac qalmamamışdır. Bu, kitab demək olar ki,
risalət yükünü öz içində daşımaqdadır , bəşərin də ehtiyac duydugu , həyati əhəmiyyətli
bütün dəyərləri , dəyişilmədən özündə qorudugunu iddia etmişdir.Lakin bir kitabda dəyərlərin,
qanunların və hikmətlərin təhrif
olunmadan qorunub saxlanılması, onların düzgün anlaşılaraq kamil bir şəkildə tətbiq
edilməsi üçün kifayət deyildir. Bu kitab, nübüvvətin bir qayəsini , yəni ilahi
vəhy və həqiqətlərin düzgün şəkildə alınıb qorunmasını
təmin etsə də , onun digər qayəsi olan , düzgün anlaşılaraq cəmiyyətdə
mükəmməl bir formada tətbiq olmasını öz öhdəsinə almamışdır. Elə
bu səbəbə görə, peygəmbərlərin ilahi missiyasının Qurani-kərim tərəfindən mükəmməl bir şəkildə çatdırılkıb tətbiq
olundugunu demək boş bir iddiadan başqa
bir şey deyildir. Digər tərəfdən də Quran, bütün peygəmbərlərin ümumi məqsədi olan, ilahi hikmətlər və həqiqətləri daşıdıgını
və bünların nəhayətdə kamil bir şəkildə bütün dünyada həyata keçəcəyini aşkar iddia etməkdədir.Əyər
həqiqətən də Quran iddia etdiyi hikmət , fəzilət və islahatlar bir zaman tam
kamil olaraq dünyada həyata keçəcək və bəşəriyyət üçün əvəzolunmaz dəyərlərə
çevriləcəksə, bunun necə baş verməsini də bilməyimiz çox vacibdir. Bu məsələnin
üzərindən ötəri keçməyib, dərindən təfəkkür etməyimiz lazımdır. Əvvəldə qeyd
etdiyimiz kimi, peygəmbərlərin məsumluq məqamına sahib olması , ilahi vəhy və hikmətlərin təhrif
olunmadan və xətaya yol verilmədən
toplumun həyatına tətbiq edilməsi üçündürsə, quranın həqiqətlərinin və dəyərlərinin saglam tətbiq edilməsi
isəmət məqamına sahib olmayan bir peygəmbər olmadan necə
mümkün olacaq?
Əyər, peygəmbərlik
məqamının məsumiyyəti tələb etməsi
, ilahi kəlamların düzgün alınıb, səhvə yol verilmədən həyata keçirilməsi üçün lazımdırsa və bunun bir yönü, yəni ilahi kəlamların səhvsiz alınıb qorunması artıq həyata keçmişdirsə, yeni peygəmbərin gəlməsinə
artıq ehtiyac qalmamışdır. Lakin ,məsumiyyət məqamına hələ də ehtiyac
qalmışdır. Ç ünki, təhrif olunmadan
qorunub saxlanılan ilahi kəlam , ilahi məqsəd və qayəyə uygun olaraq həyata
keçməsi hələ ki, təmin edilməmişdir.N əticə
olaraq dünya məsum insanın varlıgından bu günə qədər ehtiytacsız olmamışdır.Belə
olan təqdirdə, pəygəmbərli dönəminin bitməsi ilə, məsumiyyət dönəminin bitməməsi
lazım gəlir, əks təqdirdə, Quranın iddiya etdiyi ümumbəşəri rəhmət və ədalət dönəminin hakim olmasını həyata keçirmək qeyri mümkün olacaq.
Çünki bu,risalətin alınıb qorunması qədər əhəmiyyətə malikdir və onun həyata
keçməsi birincidən daha çox ismət məqamını
tələb edir. Allahın dini zaman-zaman peygəmbərlər vasitəsi ilə bəşəriyyətə gətirilmiş və bu günə qədər qorumuşdur. Bu müqəddəs
missiya ta əvvəl gündən məsum insanlar tərəfindən reallaşmışdır.Lakin ilahi
dinin dünyadakı ədalətli hakimiyyəti hələ
də həyata keçməmişdir.Bu o deməkdir ki, daha agır , çətin bir sınaq və məsuliyyət həyata keçmədən qalmışdır.Belə daha agır mükəlləfiyyət
və imtahanın məsum bir insan olmadan, adi bir fərd vasitəsi ilə həyata keçməsi , saglam aglın qəti mühakiməsi
ilə qeyri-mümkün olan bir işdir.Nəticə olaraq dərk edirik ki, məsum bir insanın
olmasaına ehtiyac vardır, lakin bu məsum bir insanın eyni zaman da peygəmbər
olması da lazım deyildir.Çünki, bu sifətə
sahib oılan şəxs ,Allahdan yeni heç bir şey gətirməyəcək, əksinə sabit və dəyişilməz qalan hökm və hikmətləri
dünyada insanlıga hakim edəcəkdir.Yer üzərində,
insanlıgın əbədi arzüsü olan ədalətin bərpa
olunması, Quran dəyərlərinin bəşəriyyətə
yayılıb örnək və ülgü olması , belə bir
şəxsiyyət tərəfindən reallıga çevriləcəkdir.Belə məsüm insanın
varlıgına ehtiyac, dünyada təkcə ədalətli
bir sistemə baglı olan ümumbəşəri bir hakimiyyətin qurulmasına görə deyildir. Onun varlıgına
olan ehtiyac, insanların dini həqiqətləri ələ gətirməkdə səhvə və xətaya düşməmələri , ilahi hökümləri
kitab və sünnətdən düzgün şəkildə əldə
etmələri baxımından da duyulmaqdadır.
Peygəmbərlər , ilahi hikmətləri vəhy yolu ilə insanlar içərisinə gətirir, bir
müddət bu həqiqətləri təblig etdikdən sonra
haqqa qovuşurlar. Onlardan sonra , gətirdikləri müqəddəs dəyərlər və hökümlərin
təhrifə yol verilmədən sonrakı nəsillərə
ötürülməsi lazımdır. Bunun üçün xüsusi bir elmə sahib olub, ilahi kitabların
batininə agahlıgı olan, peygəmbərlərdən ilahi əmanəti əxz
etmiş xüsusi canişinlərin
var olması mütləq
zəruri olan bir ehtiyacdır. Əyər belə olmasa, peygəmbərlərin gətirdiyi
ilahi kəlamlar , hikmətlər və elmi həqiqətlər, batini bilgisi olmayıb yalnız
zahiri məlumatlara sahib olan insanlar tərəfindən yanlış
anlaşılaraq , təhriflərə məruz
qoyulub insanlara təhvil verilər. Bu isə
ixtilafların, bidətlərin , təhriflərin və
xurafatların baş qaldırıb
yayılmasına gətirib çıxardar ki, bunun
da sonu zəlalətdir. Ona görə də, peygəmbərlərdən sonra məsüm imamların var olması
saglam agılın hökm etdiyi qəti və
zəruri bir şeydir. Buna bəşəriyyətə son peygəmbər olaraq göndərilmiş həzrəti
Muhəmmədin şəriətində daha çox etiyac
duyulur.Çünki, onun gətirdiyi şəriət özündən qabaqkı bütün şəriətlərin hökmünə
xitam vermiş və nəsx etmişdir.Peygəmbərdən
sonra da, belə bir əbədi və ümumbəşəri
olan şəriətin qurana əhatəlki
bilgisi olmayıb , məsum insan
olmayan adi insanların öhdəsinə buraxılması, ilahi qərəz və məqsədə
uygun olmayan bir şeydir. Beləliklə, sonunda agılı əsas götürərək qərəzsiz düşünən
insan imamət əqidəsinin haqq olmasını anlayıb, peygəmbərdən sonra
da məsumiyyət dönəminin davam etməsinə inanacaq.Məhdəviyyət əqidəsi də imamət əqidəsindən
şaxələnən bir budaqdır ki, imamətin ilahi bir seçki ilə olub bu gün də davam etdiyini göstərir. Çünki, məhdəviyyət əqidəsi ,imamət
əqidəsinin praktik olaraq həyata keçməsini
, onda olan xüsusuyyətlərin əməli
olaraq yaşanmasını bəyan edən bir əqidədir.
(Dadash
Dadashov)