Birinci Dəlil:
Fitrətdən
qaynaqlanan araşdırma şüuru
İnsanı Allah Təalanı tanımaya və onu bu kimi
mövzularda araşdırma etməyə məcbur edən şey, onun öz yaradılışı və fitrətidir.
Başqa bir deyişlə insan ağılı
öz zatində
olan meyillərlə bu cür araşdırmalara girmiş və girmək məcburiyyətindədir də.
O meyillərdən biri, insanın araşdırma şüuruna sahib olma instinktidir. Bu
instinkt istisnasız hər
insanda vardır.
İnsanoğlu dünyaya gəldiyi
andan etibarən ətrafında
olan varlıqların nə
olduqlarını,
onların və
özünün necə meydana gəldiyini və sonunda nə olacaqlarını anlamağa
çalışar. Bunu qavramaq onun üçün ən böyük məqsəd sayılmaqdadır.
Bu instinkt də
uşaqlıqdan insanda oyanmağa başlar. Uşağın ata və anasını sual
yağışına tutması, həqiqətdə bu instinktin
məcbur etməsi nəticəsidir. Əlbəttə bu instinkt hər şəxsdə var olmasına
baxmayaraq, bütün insanlarda bərabər dərəcədə olmaya bilər və hər dövrdə
iş sahəsini dəyişə bilər. Məsələn, uşaqlıq yaşlarında uşağı sadə şeyləri öyrənməyə
məcbur edən bu instinkt, daha sonraları dərinləşərək insanı daha dərin və ağır şeyləri bilməyə məcbur
edər. İşdə insanı Allah Təalanı tanımaya və bu kimi
mövzularda araşdırma etməyə cəlb edən ən
böyük faktor da bu duyğudur.
Çünki, qavrayış səviyyəsi
yüksələn hər insanın
zehinində
bu dəfə; "Mən nəyəm? Bu aləm nədir?
Haradan gəldik? Bizi var edən biri varmı? Hara gedəcəyik?"
kimi suallar doğular
və
bunlara müsbət və ya mənfi bir cavab tapana qədər rahatlıq tapa bilməz. O halda insan ağılı,
yaradılışı gərəyi
Allahı
axtarmaq məcburiyyətindədir.
İkinci Dəlil:
Mümkün zərərdən qaçınma duyğusu
İnsanı bu sahədə araşdırmaya
məcbur edən ikinci bir faktor da, yenə insanın öz yaradılışında olan mümkün zərərdən qaçınma və ola biləcək
bir faydanı
əldə
etmə duyğusudur.
Yəni,
insan ağlı,
doğuşdan hər
hansı
bir zərər
ehtimalı
olduğunda, xüsusilə
də əhəmiyyət veriləcək bir zərər olduğu söz mövzusu isə, onu önləyici
tədbirlərə baş vurar. Ola biləcək bir faydayla qarşılaşınca da onu əldə etmə
yollarını
araşdırar. Bu duyğu və
ağılın
bu hökmü hamımızda var. Məsələn,
ola biləcək bir zəlzələ və ya sel qarşısında tədbir görməmiz və ya səhlənkarlıqdan ötəri əldə
olunacaq bir faydanı
qaçırdığımızda özümüzü qınamamız, bu duyğudan və ağılın bu hökmündən qaynaqlanar.
Bu duyğuya sahib olan insan,
bir sıra çox möhtərəm,
sadiq, dürüst və son dərəcə üstün ağıl və məlumat sahibi olan insanların, Allah tərəfindən göndərilən
peyğəmbər olduqlarını iddia edərək, insanları Ona iman gətirib, Onun əmrlərinə
itaət etməyə dəvət etdiklərini, Ona inanıb itaət edənlər üçün böyük mükafatların, kafir
olub üsyan edənlər
üçün də böyük və acı
verici əzabların olduğunu
irəli
sürdüklərini, üstəlik həm onların özlərinin bu yolda sabitqədəm olduqlarını, həm də doğru, ağıllı,
məlumatlı kəslərin onlara
iman edib uyduqlarını gördüyündə, istər
istəməz içərisində onların
sözünün doğru ola biləcəyi
ehtimalı
doğular və
bu səbəblə öz yaradılışında
olan bu duyğunun gərəkcəsi ilə ağlı, ona bu mövzuda lazım olan araşdırmanı edib
tədbirli
olmasını
əmr
edər. İşdə bu duyğu, insanı
xüsusi olaraq Allah Təbarəku və Təala, ümumiyyətlə də din haqqında
araşdırma etməyə
məcbur edən, insanın
öz yaradılışından qaynaqlanan ayrı bir faktorudur.
Üçüncü Dəlil:
Təşəkkür Duyğusu
İnsanı Allah Təalanı tanımaya sövq etdirən bir başqa faktor da, insanın yaxşılıq
qarşısında minnətdar olma duyğusu və insan ağılının, hər yaxşılıq və
nemət qarşısında yaxşılıq edənə və nemət sahibinə təşəkkür etmənin lazımlılığına
dair olan hökmüdür. Beləki bu duyğu və ağılın bu
hökmünün gərəkçəsi olaraq, hər insan özünə edilən yaxşılıq qarşısında minnət
duyaraq yaxşılıq edənə təşəkkür edər.
Digər yandan insanoğlu, dünyaya
gözünü açdığı andan etibarən özünün faydalanması üçün hazırlanan nemətlərin sayılmasının
qeyri-mümkün olduğunu görər
və istər istəməz sahib olduğu bu duyğu gərəyincə ağılı, ona bu nemətlərin sahibinə
təşəkkür etmə əmrini verər. Nemət sahibini tanımadan da ona təşəkkür etmək
mümkün olmadığından;
ağılı onu bu nemətləri
özü üçün hazırlayanı
tanımaq və
bu mövzuda araşdırma etmək məcburiyyətində buraxır. Beləliklə insan nemət sahibini tanımaq
üçün araşdırmaya başlayar.
Buna görə, insanın Allah Təalanı tanıma istəyi və ümumiyyətlə
dini araşdırması onun öz ağılından və fitrətində olan duyğulardan
qaynaqlanar.
Beləcə bəzi
materialistlərin irəli sürdükləri; "İnsanı din mövzusunda araşdırmaya dogru
çəkən
və dinə yönəldən bir sıra
xarici faktorların olduğuna" dair görüşlərinin batil olduğu ortaya
çıxmaqdadır. Lakin biz yenə də aşağıda onların irəli sürdükləri faktorları ələ alaraq qısaca
araşdıracağıq.
(1)- İxlas Surəsi
(2)- Hədid: 1-3
(3)- Həşr: 22-24
(4)- et/ət-Tövhid: s. 25
(5)- uyuni əxbarı rıza s. 99,
Bihar-ül Envar c. 3 s. 10