Insan varliq aləminin ən kamil xəlq olunmuş və ən üstün dəyərlərə
sahib olan bir mövcududur. İnsan üçün onu digər varlıqlardan üstün edən
dəyərlər vardır ki, digər heş bir mövcudda bunu müşahidə etmək mümkün
deyil.İnsana əta olunmuş əql və iradə azadlıgı onun müstəsna üstünlük
keyfiyyətidir ki, bununla o,məxluqatın ən şərəflisi olma yetkisinə sahib
olur.Lakin təkcə bununla insanın kəramət və fəzilət sahibi olması yetərli
deyil.Bəlkə insan üçün daha üstün bir dəyər yaradılmışdır ki, o olmadan
əql və iradə azadlıgı insanı lazım olan mərtəbələrə çatdıra bilməz. Bu insani
dəyər və fəzilətdən dünyanın əksər insanları yararlanmaz və onlar üçün seçilmiş
məqsədə gedib çata bilməzlər.Bu dəyər və fəzilət iman həqiqətidir.İman həqiqəti
insan qəlbində parlayan bir nurdur ki,onu maddi dünyanın zülmətlərindən
qurtarıb mənəvi dünyanın parlayan işıgına çıxardar.
İman insan içərisində üş əsasın təsdiqi ilə həqiqət tapar.
Bunlar varlıgın əzəli və əbədi olmayib yaradıcısının olduguna , yəni Allahın
var olmasına etiqad etmək, ALLAHın insanları boşuna buraxmayıb
onlara elçilər göndərdiyinə ,yəni nübuvvətə etiqad etmək və ölümdən sonra
insanın yox olmayıb , həyatının davam etməsinə yəni axirət dünyasının
varlıgına inanmaqdır.Bu üç əsasa inanmaqla insan bu ana xətlərdən şaxələnən
başqa həqiqətlərə də iman etmə təklıifi ilə mükəlləf olur ki , bunlar da onun
imanının kamil olması üçün şərtdir.İnsan Allaha iman etməklə tovhidin zəruri
şərtlərinə yəni onun zatının yeganəliyinə, onun heç bir şeyə bənzəmədiyinə,
kəmal sifətlərinin zatı ilə eyni olmasına və nöqsan sifətlərdən də uzaq
olmasına da etiqad etməlidir. Eyni zaman da nübuvvət və axirət inancında
da bir sıra təməl əsaslara da etiqad etməlidir ki, bunlarsız imanın
kamillik dərəcələrinə yetişə bilməz.
Beləliliklə iman fiziki dünyanın üstündə
qərar tutan metafizik aləmə və o, aləmlə bilavasitə baglı olan
həqiqətlərə etiqad etmək və onlara qəlbdə əminlik hasil edib təsdiq etməkdən
ibarətdir.Lakin iman adlandırdıgımız qəlbin təsdiqinin insanın hiss orqanları
ilə və elmi, təcrübi müşahidələrlə olan təsdiqindən böyük bir fərqi
vardır.Çünki hissi və təcrübi bilgiyə əsaslanan təsdiq bilavasitə fiziki və
maddi düya ilə əlaqardır. İnsan hiss orqanları vasitəsi ilə ətraf aləmdən
xəbərdar olur və aşkar şəkildə fiziki dünyanı müşahidə edərək
qəti bir bilgi əldə etmiş olur. Belə bir qəti bilgini də normal bir əqlə sahib
olmayan çox az bir insan istisna olmaqla bütün insanlar təsdiq edirlər.
Lakin imandan dogan təsdiq belə deyildir.
Burada hiss orqanlarının və təcrübi bilgilərin əhatəsindən xaric olan bir aləm
və o aləmlə əlaqəli olan həqiqətlər söz mövzusudur.Burada artıq qeybi
həqiqətlərə olan bilgi və təsdiqdən söhbət gedir.İnsanın bu həqiqətlərə
əminlik hasil edib təsdiq etməsi üçün isə xüsusi bir bilgiyə ehtiyacı
vardır ki ,həmin bilgidən qaynaqlanan təsdiqə iman deyirik.həmin bilginin də
insanın içi ilə baglı olan bir batini çöhrəsi və xarici aləmdən qaynaqlanan
zahiri çöhrəsi vardır.Bu qəlbin xüsusi bir tapması və əmin olmasıdır ki,heç bir
elmi dəlillərlə onun mahiyyətini və yaranma keyfiyyətini izah etmək mümkün
deyil.Bu əslində bir nurdur ki ,onunla qəlbdə bəzi həqiqətlər işıqlandırılar.Bu
bilgi xüsusi bir bilgidir və qəlbi öz nuru ilə aydınladar və insanı bəzi qeybi
həqiqətləri təsdiq etməyə vadar edər.
Lakin belə qəlbi təsdiq bütün insanları əhatə
etməz .Bəlkə məxsus insanlar bu bilgi və təsdiqə sahib olub iman
həqiqətini öz qəlblərində dogruldarlar. Ona görə də Qurani-Kərimin də
bildirdiyi kimi çox az insanlar iman gətirər və əksəriyyət də bu nemət və
fəzilətdən məhrum olarlar. Həmin insanların qəlbi də ilahi həqiqətlər və
dəyərlərə nisbətdə dərin bir boşluq və zülmət içərisində olar. Həqiqətən də
onlar çox böyük bir nemətdən məhrum olarlar.Belə insanlar imanın qəlbdə
yaratdıgı əminlik, rahatlıq,huzur və həyat nəşəsini başqa heç bir şeylə doldura
bilməzlər və qəlblərində həmişə bir sıxıntı,nigarançılıq,vəhşət və qorxu hissi
yaşadarlar.Bunun əvəzində də boş, mənasız ,cansıxıcı və heç bir şeydən də
doyucu bir ləzzət almayan dünya həyatına sahib olarlar.
Lakin iman sahibi olan insanlar isə həyatlarında iman
nişanələrini izhar edər, dünya həyatında belə çox rahat,əmin və huzurlu bir
qəlblə yaşayarlar. İman çox dəyərli bir fəzilət olmaqla yanaşı , ustünlük
dərəcə və mərtəbələrinə də sahibdir.İmanın dərəcələri ardıqca insanın həyat
tərzində, əxlaq və davranışlarında da ciddi dəyişikliklər meydana gəlir.İman
qəlbdə dogar,inkişaf edər, yetkinləşər və kamillik zirvəsinə çatar.Lakin belə
insanların fərqlənməsi və seçilməsi üçün kamillik meyar və əlamətlərinin
onların həyat və davranışlarında özünü göstərməsi lazımdır. Yəni
kamil imana yiyələnmiş möminlər bəzi əxlaqi keyfiyyətlə və əməli üstünlüklərə
sahib olmalıdırlar ki, digərlərindən seçilib nümunə və ülgü
qərarlaşsınlar.İnsanlar içərisində imanın ən üstün dərəcəsində qərarlaşan
simalar , peygəmbərlər, imamlar və onlardan sonra gözəl bir şəkildə onlara tabe
olan övliyalardır.
Peygəmbərlər və onların vəsiləri içərisində də
sonuncu peygəmbərimiz və onun vəsiləri ən üstün məqamda yer alırlar.Onları
Allah Quranda Əhli-beyt adlandırır və bütün naqis sifətlərdən və
keyfiyyətlərdən pak olub ismət məqamında olduqlarını qeyd edir. Məsum insanlar
olan Əhli-beyt imamlarının bəyanatlarında imanın kamillik dərəcələri və mömin
insanın əlamət və nişanələri çox geniş şəkildə izah edilmiş , onun
müxtəlif cəhətləri açıqlanmışdır. Bu həqiqətləri açıqlayan ən əhəmiyyətli
əhli-beyt mənbələrindən biri də Həzrət Əli(ə.s)ın kəlam ,xütbə və məktublarının
toplandıgı nəhcul-bəlagə kitabıdır. Burada həzrət 192-ci xütbənin bir
hissəsində mömin insanın imanının kamil olma əlamətlərindən bəzilərini çox
böyük məharətlə qeyd edir. Həzrət özünün bəzi keyfiyyətlərini açıqlayaraq bir
qövmə mənsub oldugunu söyləyir ki, həmin qövm aşagıdakı dəyərlərə
sahibdir:
و انی لمن قوم لا تاخذهم فی الله
لومة لائم
"Agah olun mən elə bir qövmdənəm ki,onları heç bir məzəmmət
edənin məzəmməti Allah yolunda addımlamaqdan çəkindirə bilməz "
Hər şeydən əvvəl bilməliyik ki ,insan ictimai bir varlıqır
və insan toplumunun içərisində yaşamaq məcburiyyətindədir. İnsanın
cəmiyyətdən ayrılaraq tənha bir şəkildə həyat sürməsi qeyri -mümkin bir
şeydir.Çünki ,bir bədənin əza və orqanları necə bir-birinə baglı və möhtac
yaradılmışsa,bir toplumun fərdləri də muxtəlif cəhətlərdən bir-birinə baglı və
möhtac yaradılmışdır.Ona görə də insanlar cəmiyyətlər halında birgə yaşamaga
məcburdurlar.Çoxlu insanların vəhdətindən təşəkkül tapan toplumlar da təkcə
insanların yıgımından və sayından ibarət deyil. Bir toplum fərdlərin
birliyindən ibarət oldugu kimi, həm də müəyyən etiqüad üzərində köklənmiş
,müxtəlif adət-ənənəyə sahib olan və özünəməxsus qanunlar və dəyərlər
çərçivəsində yaşayan insanların da vəhdəti hesab olunur.İnsan bir
cəmiyyətində təkcə bioloji bədəni ilə deyil , həm də fikri, əqidəsi, əxlaq və
davranışları ilə də yaşamış olur.Cəmiyyət də içərisində yaşayan insanların
fikir, düeşüncə,əqidə və əxlaqından formalaşan bir qurum olur ki, əksəriyyətin
əxlaq və davranışı onun hansı bir keyfiyyətə sahib olan cəmiyyət olmasında çox
böyük rol oynayır.Cəmiyyətin keyfiyyəti sahib oldugu dəyər və qanunların
keyfiyyətindən çox asılı olur.Hansı əqidəyə sahib olma ,içindəki insanların
hansı idealların ardınca getməsi o cəmiyyətyin hansı bir ruhda tərbiyyə olunub
yetişməsinin ən əsas göstəricilərindəndir.Bəşəriyyətin tarixi müxtəlif yönlü
əqidə ,məslək və əxlaqa sahib olan insanlardan ibarət olan toplumlara səhnə
olmuşdur. Lakin bütün bunları əsasən iki istiqamətdə cəm etmək mümkündür.Təbii
ki bu cəm etmə cəmiyyətlərin etiqadi , fikri və ideoloji baxımdan sıralanması
deməkdir.Digər cəhətlərdən qisimləndirmək isə bizim məqalənin mövzusu
deyildir.
Bu iki istiqamətdə qismləndirmə belədir; İlahi dəyərlər,
dini inanc və əxlaq üzərində köklənmiş və buna uygun keyfiyyətlərə sahib
çixmaga səy edən insanların toplumu, digəri isə dini ideal və dəyərlərə
əhəmiyyət verməyən və yalnız insanların nəfsi istək və arzularından dogan əqidə
və həyat tərzini əsas tutan insanların toplumudur. Bunlar ikisi də
bir-birinə zidd olub , eyni zamanda hər ikisinin də vahid zaman və məkan çərçivəsində
var olub paralel inkişaf etdiyi təsadüf edilən toplumlar ola bilərlər.
Lakin daha çox sırf nəfsani istəklərə tabe olan cəmiyyətlər
üstünlük təşkil edirlər.Belə toplumlarda bəzən iman sahibləri yaşama
məcburuyyətində olurlar. Hansı ki, cəmiyyətin sahib oldugu etiqad, həyat tərzi
və əxlaqın ziddinə olan idealları özünə məqsəd bilib onun ugrunda səy edən
insanlar olurlar.Bunlar toplumda azlıq təşkil etdikləri üçün insanlar
tərəfindən çox böyük təpki, təzyiq və təcrid olunmalarla üzləşirlər.Bunlar iki
seçim arasında qalırlar;ya cəmiyyətin istəklərinə tabe olub onların həyat
tərzlərinə uymalıdırlar, ya da ki, inandıgı və üstün bildiyi idealları
,toplumun təzyiqi, incitməsi və qınamalarına rəgmən hər şeydən uca tutub , səbr
etməli və ideallarının cəmiyyətə hakim olması üçün yollar və metodlar arayıb
mübarizə etməlidir. Buna imanın şirinliyini qəlbdə hiss etmədən və onu kamillik
həddinə çatdirmadan yiyələnmək mümkün deyil .
Kamil imanın göstəricilərindəndir ki ,gözəl əxlaqa
sahib olan mömin bir insan,imanını üstün gördüyü üçün cəmiyyətin ən rəzil və
fasid insanları tərəfindən qınanılar və toplumun sahib oldugu rəzalət,
çirkinlik və fisqi-fucura tabe olmadıgı üçün çox böyük bir təzyiqlərə və
zülmlərə məruz qalarlar.Lakin kamil iman sahibi bütün bunlara,sahib oldugu
əqidə və ilahi ideallara görə məruz qaldıgını anlayaraq səbrlə təhəmmül
edər. Çünki bir insanın düzgün və kamil imana sahib olub ,öz əqidə yolundan
dönmədən bütün həyatını sərf etməsi ,onun dünyəvi vənəfsani həyat tərzinə sahib
olub , cəmiyyətdə əksər fəsadları törədən milyonlarla insana qalib gəlməsi
və bütün cəmiyyətə öz ideallarının üstünlüyünü isbat etməsi deməkdir.
Həzrət də buyurur ki belə insana heç bir qınayıcının qınagı təsir edib
yolundan döndərə bilməz.
سیماهم سیما الصدیقین و کلامهم کلام الابرار
" Onlar elə kəslərdir ki, simaları dogruların siması
kəlamları isə yaxşıların kəlamıdır"
Həzrətin bu kəlamından anlaşılan budur ki,
həqiqi iman , sahibinin simasında təzahür edər.Çünki qəlbin iman gətirməsi
o, vaxt həqiqi olur ki, insanın simasında və əməlində özünü
göstərmiş olsun .Əvvəldə dedik ki, iman qəlbdə parlayan bir nurdur.Bu nur
şölələndiyi və artdıgı zaman insanın simasını əhatə edər.İnsanlar onun
surətinə baxdıqları zaman iman nurunu müşahidə edərlər.Danışıqları isə
hikmət və nəsihətlə dolu olar.İnsanlar onların öyüd və nəsihətindən fatdalanar
dünya və axirət həyatlarını düzgün qurarlar.
Dil qəlbin hikmətlərini ifadə edən bir vasitədir.Qəlb iman
nuru ilə doldugu zaman dil onu insanlara paylayar.Qəlbində haqqı arayan və itaətkar
insanlar üçün isə bu kəlamlar -elm ,nəsihət,öyüd və iman mənbəyi olar.Belə
insanlar haqq yolunu azmış və qəlbi zülmətlə dolu olan insanların onlara
xitablarını da gözəl şəkildə dəf edər, pislıklərə yaxşılıqla cavab verərlər.
عمار اللیل و منار النهار
"Onlar gecələri ibadətdə keçirib ,gündüzləri isə nur
saçarlar."
Buradan biz iman sahiblərinin ən üstün keyfiyyətlərindən
biri olan ibadətə həddən ziyadə əlaqəli olmalarını görürük.İbadət Allahla bəndə
arasında qurulması vacib olan bir xüsusi rabitədir.Bu rabitə olmadan insan
imanın həqiqətini anlaya bilməz. Bu ibadət rabitəsi insanı rəbbinin qulu olma
məqamına ucaldar.İmanın dərəcələri artdıqca bəndənin ibadətlərinin keyfiyyət və
kəmiyyəti də artar.Bəndə vacib ibadətlərdən başqa müstəhəbb ibadətlərə də
xüsusi bir diqqət ayırar.Gecələri Allaha razi-niyaz və ibadətlə keçirər.Gecənin
sakitliyində Allah huzurunda ixlasla əyilərək uzun-uzadı səcdələrdə dua
etməsi ,günahlarının bagışlanması üçün ALLAHA yalvarması onun qəlbini
xüsusi bir şəkildə inşa edər.Qəlb evi ibadət,dua, istigfar və tövbənin
gətirdiyi zinət və gözəlliklərlə bəzənər.Belə insan gecəni səhər edərkən sanki
qürüb etdikdən sonra yenidən dogan günəşə bənzər.İnsanların mənəvi dünyasını
əldə etdiyi təqva,hikmət ,irfan nuru ilə işıqlandırar. Bu günəşdən hamı öz
istedad və mərifəti səviyyəsində faydalanar və heç kim məhrum edilməz.
متمسکون بحبل القران یحیون سنن الله
وسنن رسوله
"onlar Quran ipindən çox möhkəm yapışar , Allah və pəsulunun
sünnətlərini dirildərlər."
Həzrət bu kəlamı ilə həqiqi iman sahiblərinin ən ümdə
göstəricisi olan qurana baglılıq və peygəmbərin sünnətinə itaət etmələrini qeyd
edir.Onlar Qurana çox böyük önəm verirlər.Quran onların həyat tərzini müəyyən
edən ,əxlaq və davranışlarını onlara təlqin edən ilahi bir feyzdir.Nə düşüncədə
,nə əxlaqda , nə də əməldə qurana zidd olan bir sırada mövqe tutmazlar.Onlar
quranın ardındadırlar ,qarşısında deyillər.Quran muqabilindəki öhdəlikləri onu
düzgün dərk etmək ,onun göstərdiyi yolu xətaya yol vermədən getməkdir.bu
yolda onlar quranın bilgisi ilə dolmuş insanların hikmət və bilgisindən
dərin eşqlə yararlanarlar.Qurana baglılıqlarından dolayı onları dərin bir
məhəbbətlə sevər,buyuruqlarına qeyd-şərtsiz tabe olarlar.
Eyni zamanda səy edərlər ki,Allahın qanunları və
peygəmbərinin sünnətləri insanlar arasında yayılsın və yaşansın. Özləri əməl
etməklə peygəmbərin sünnətlərini zaman-zaman diri və canlı
saxlayarlar və heç vəchlə onun unudulmasına və aradan getməsinə yol
verməzlər.Çünki cəmiyyətin islah olunmasının bu sünnətlərin canlı olaraq
saxlanmasına baglı olmasını dərk etmişlər.
لا یستکبرون ولا یغلون و لا
یغلون و لایفسدون
"Nə təkəbbürlük edər nə də bir üstünlük istərlər.Nə
xəyanatkar olar nə də fəsad törədərlər".
Burda iman nurunun bəzi nəfsani xəstəliklərin əlacı oldugu
bildirilir.İnsan nəfsi onun bədəni kimi bir sıra sagalmaz xəstəliklərə
tutulur.Bunlardan ən təhlukəlisi kibr, xudpəsəndlik və xəyanətkarlıqdır.Bu
xəstəliklər insan toplumuna çox ciddi ziyanlar vurur. Bu nəfsani mərəzlər elə
bir təhlükədir ki,onun müalicəsi yalnız iman nuru ilə mümkündür.Allaha olan
mərifət və imanla dolu olan bir qəlbdə kibrin və xudpəsəndliyin
qərar tutması mümkün deyil.Çünki iman nuruidur ki , bütün güc ,izzət və
qüdrətin aləmlərin rəbbi olan Allaha məxsus olmasını insanlara anladan.Qəlbə
iman daxil olmaqla belə rəzalətləri oradan silib atar.və bu qəlbin sahibini
xəyanətkar və fasid olmaga qoymaz.
قلوبهم فی الجنان و اجسادهم فی
العمل
"Onların qəlbləri cənnətlərdə bədənləri isə əməl
etməkdədir"
Burada həzrət imanın daha üstün əlamətinə işarə edir.Həqiqi
iman sahibləri dünyada üzləşdikləri bütün çətinliklər , bəlalar və
sınaqlara rəgmən qəlblərini ona yönəlməkdən qoruyub saxlamışlar. Onların
bədənləri bu dünyada qərar tutsa da qəlbləri cənnət içindədir.Zərrə qədr də
olsa məşəqqətlər onları yaşadıqları cənnətlərdən ayırmaz.Qəlblərində hər an
Allah duymaları dünyada ikən onları cənnət içərisində və onun nemətləri
əhatəsində qərarlaşdırıb.Ona görə də əza və orqanları hər gün əməl etməkdədir.
Şeytani vəsvəsələr və nəfsani istəklər heç vaxt onları bu əməllərdən
uzaqlaşdıra bilməz.
Həqiqi iman sahibləri həyatlarında imanın bu əlamətlərini
həmişə yaşadar və istiqamətlərindən heç vaxt dönməzlər.
HİDAYƏTƏ TABE OLANLARA SALAM OLSUN!
(DADAŞ ƏLİBƏYLİ)